Tuesday, May 24, 2016

Bangun Pagi

Salam & sejahtera to all...

Harini bangun pagi terdengar anak2 kata mengata masa sarapan atas meja makan.  Yang abang 14 tahun, si adik pulak 9 tahun.

Aku sebagai ayah, tanya pada adik, apa yg membuatkan dia marah?  Katanya si abang berebutkan sarapan roti + hotdog cheese yg si emak buatkan lebih utk adik.

Si adik pulak, nak bawak lebih utk bekal ke sekolah agama.

Itu pun boleh jadi hal.  Yelah, anak2 ni kadang diorg xsedar betapa beruntung bila bangun pagi ada makanan atas meja, dan dari itu haruslah kita elakkan bercakaran di hadapan makanan, sebab nanti Allah SWT marah.

Kalau depan guru besar, depan boss, depan makwe, depan bapak mertua, kita makan sure kita jaga tingkah laku, sebab apa?  Sebab kita tak nak diorg marah, jadi kenapa depan Allah SWT kita macam tu?  Sedangkan murka Allah SWT adalah lebih berat & dasyat berbanding murka manusia.

Wahai anak2 ku... Janganlah engkau bergaduh lagi, pandang & lihatlah mereka yg berada di Afghan, Somalia, Africa... Betapa mereka lapar & dahaga, dan tidak ada satu pun makanan yg dapat dimakan, sama ada pagi, petang ataupun malam, dan ada yg mati akibat kelaparan.

Mudahan2 hidup kamu anak2 sentiasa dilimpahi rahmat & membesar menjadi manusia yg sederhana dalam serba serbinya, insyaAllah...

No comments:

Post a Comment